ویژگیهای دانشجوی واقعی و مطلوب از دیدگاه مقام معظم رهبری


تاریخ ثبت : ۱۵-۰۹-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۰۹۱

1-نخستین ویژگی یک دانشجوی نمونه، خوب درس خواندن و تلاش جهت ارتقای علمی است.از این رو دانشجو باید بکوشد در برنامه ریزی و تنظیمکارهای روزانه، بیشتر وقت و تلاش خود را صرف تحصیل علم و دانش کند.

مقام معظم رهبری در این باره می‏فرماید: «یکی از فرایض حتمی برای این نسل، تقویت بنیه علمی کشور است. اگر علم نداشته باشیم، اقتصادمان، صنعتمان، حتی مدیریت و مسائلاجتماعی مان عقب خواهد ماند. برای مقابله با دشمنان, علم لازم است. اگربخواهید از لحاظ علمی پیش بروید باید جرأت نوآوری داشته باشید، استاد و دانشجو بایداز قید و زنجیر، جزم‏گری تعریف‏های علمی القا شده و دائمی دانستن آنها خلاصشوند... آن وقتی که علم با هدایت، ایمان و عواطف صحیح و معرفت روشن بینانه وآگاهانه همراه شود، معجزه‏های بزرگی می‏کند و کشور ما می‏تواند در انتظار اینمعجزه‏ها بماند». دیدار دانشجویان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر 9/2/79


2-دومین ویژگی دانشجوی مطلوب، کسب آمادگی برای ارائه خدمات، مطابق با نیاز اجتماعی و علاقه فردی است؛ یعنی، هدف او از درس و تحصیل خدمت‏گزاری باشد، نه صرف اندوختن علم.

بی‏تردید امروز هیچ خدمتی بهتر از به کارگیری دانش در مسیر برآوردن نیاز جامعه وپیشرفت اهداف اسلام نیست. اگر دانشجوی مسلمان با تحصیل دقیق و صحیح و کارآمد،بتواند تئوری نو و طرح جدیدی به بازار اندیشه و صحنه خدمات ارائه کند، بزرگ‏ترینخدمت را به دین و انسان‏ها کرده است.

3-ویژگی سوم دانشجوی حقیقی، ارتقای سطح معنویت فردی و به دنبال آن, ارتقای کیفی امور معنوی دانشگاه و جامعه است.وی باید در برنامه زندگی معنوی خود نیز باعث پیشرفت گردد و همچون یک الگو عمل کند. لذا برخوردار بودن از صفات عالی اسلامی وانسانی ـ مانند ادب, تقوا, عبادت و بنده خدا بودن، صداقت، پاکی, صفای دل, خیرخواهی, دوراندیشی, حسن تدبیر و در یک کلام نیکی سیرت و... و دعوت دیگران به این سمت (باعمل و حرف) ـ باید از برنامه‏های دانشجو باشد.

مقام معظم رهبری می‏فرماید: "دانشجو باید از نظر اخلاقی, معنوی و احساسات لطیف انسانی بی‏نظیر باشد... دانشجو یک روشن‏فکر تمام عیار مسلمان است، متدین است». دیدار دانشجویان نمونه وممتاز دانشگاه‏ها، 7/9/81

4-هوشیاری , تیزبینی و داشتن قدرت تحلیل سیاسی و قبلاز آن آگاهی صحیح و دقیق از پدیده‏های اجتماعی و اتخاذ موضع آگاهانه و صحیح و بجا ومناسب و برخاسته از مبانی اسلامی، از دیگر ویژگی‏های دانشجوی مسلمان و از ضروریات زندگی دانشجویی است. جامعه از یک دانشجو انتظار دارد افزون بر تدبیر و تفکر در موردپدیده‏ها و امور سیاسی به صورت آگاهانه بر روی آنها تأثیر بگذارد و مردم را در اینمواقع هدایت و راهنمایی کند؛ وی باید بر پایه مبانی دینی و اعتقادی خویش و بر اساساطلاعات دقیق و صحیح (نه گفته‏های خیابانی و شایعات اتوبوسی) به تحلیل صحیح و مناسباز این پدیده‏ها بپردازد و در برابر آن برای خود اتخاذ موضع نماید

دریک جمع‏بندی، خصوصیات دانشجوی واقعی و مطلوب را می‏توان از دیدگاه مقام معظم رهبریچنین بیان کرد: «به نظر من، جوانان انقلابی دانشگاه ـ چون بحث دانشجو را داریم ـسعی کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعی کنند در محیطخودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند نه منفعل. روی محیط خودشان اثر فکری و روانیبگذارند؛ این شدنی است. یک جوان گاهی اوقات می‏تواند مجموعة پیرامون خودش را ـکلاس، استاد و دانشگاه را ـ زیر تأثیر شخصیت معنوی خودش قرار بدهد. البته این کاربا سیاسی کاری به دست نمی‏آید؛ با معنویت به دست می‏آید؛ با صفا به دست می‏آید؛ بااستحکام رابطه با خدا به دست می‏آید.

عزیزان من! رابطه با خدا را جدّی بگیرید،شماها جوانید، به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید، مناجات، نماز،نماز با حال و با توجه برای شما خیلی لازم است؛ مبادا اینها را به حاشیه برانید.

«بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تهران»



کلمات کلیدی : فرهنگی ، اقبال ، دانشجو ، نمونه

   پرینت مطلب





ثبت نظر