جنگ نرم دشمن؛ واقعیتی انکارناپذیر


تاریخ ثبت : ۲۱-۰۷-۹۴    موضوع : اخبار فرهنگي    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۱۳۶۳

وقتی باوری تغییر پیدا کرد طبیعی است که افکار گذشته از ذهن پاک و افکار دیگر جایگزین می‌شود که بتواند باورهای جدید شکل گرفته در ذهن را کانالیزه و دسته‌بندی کند.


به گزارش فرهنگ نیوز ، دیروز مقام معظم رهبری در دیدار مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر به کلیدی‌ترین موضوع و چالش بین ایران با نظام سلطه اشاره و با تشریح اهداف دشمن در ایجاد جنگ نرم علیه ایران فرمودند:‌ هدف جنگ نرم در ایران، استحاله جمهوری اسلامی و تغییر باطن و سیرت با حفظ صورت آن است و انحلال درونی و استحاله جمهوری اسلامی از تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم به ویژه جوانان به عنوان هدف مهم دشمن در جنگ نرم علیه ایران است. معظم‌له درباره کارکرد این جنگ فرمودند: جنگ نرم انگیزه‌های مقابله را از بین می‌برد و زمینه‌ساز ایجاد اختلاف می‌شود و صدا و سیما در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد.

 با همین چند کلیدواژه می‌توان به عمق رفتاری که چند سالی است دشمن در حوزه داخل به صورت گسترده و خزنده حرکت می‌کند یا در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای درصدد تخریب چهره جمهوری اسلامی است، پی برد.

 اما در اینکه جنگ نرم چیست و چه اهدافی را دشمن از این جنگ در ایران اسلامی دنبال می‌کند، نکات گفتنی بسیاری است که تنها به صورت گذرا به بخشی از آن اشاره می‌شود:

 1 ـ در تعریف جنگ نرم باید گفت روشی برای غلبه بر طرف مقابل است که بدون استفاده از زور و قوه قهریه نظامی و با رویکرد جذب و اقناع با اقدام نرم‌افزارانه و روانی تلاش می‌کند که حوزه افکار و باورهای یک جامعه یا جامعه هدف را به منظور تحقق خواسته‌ها و اهداف خود اشغال کرده و سپس با تغییر اساسی و ساختاری، جامعه هدف را از مسیر خود منحرف کند و به سمت خود سوق دهد.

 در جنگ نرم دشمن به سراغ سنگرهای معنوی یک جامعه می‌آید تا آنها را منهدم کرده و با تسخیر ایمان‌ها و تغییر در معرفت‌ها، عزم‌ها، پایه‌ها و ارکان‌ اساسی یک نظام یا واحد سیاسی، نقاط قوت را با شگردهای تبلیغاتی به نقاط ضعف تبدیل و فرصت‌های یک نظام سیاسی را به تهدید بالفعل تبدیل کند.

 همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، هدف اساسی جنگ نرم دشمن، تغییر باور مردم و به ویژه جوانان ایران است. اصولاً دشمن در تعریف اهداف خود از جنگ نرم علیه کشورها به ویژه کشورهای مستقل و آزاده جهان، چهار تغییر را دنبال می‌کند. 1ـ تغییر باورها 2 ـ تغییر افکار 3 ـ تغییر رفتارها و 4 ـ تغییر ساختار.

 اولین گام دشمن در تغییرات چهارگانه جنگ نرم، تغییر باور مردم است. باور یعنی آن چیزی که خمیرمایه ذهنی یک انسان را شکل داده و شالوده رفتاری او در یک دوره طولانی است و به صراحت می‌توان گفت که از دوران کودکی شروع شده و کم‌کم در وجود فرد قوام یافته و شخصیت او را در بزرگسالی شکل می‌دهد.

 همه اندیشمندان حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی بر این اعتقادند که اگر باور کسی تغییر پیدا کرد و جایگزین آن باورهای دیگری شد، در کمتر زمانی ممکن است شاهد بروز رفتارهایی از سوی افرادی باشیم که شاید پیش از آن هیچ‌گاه انتظار آن را نداشتیم. وقتی باوری تغییر پیدا کرد طبیعی است که افکار گذشته از ذهن پاک و افکار دیگر جایگزین می‌شود که بتواند باورهای جدید شکل گرفته در ذهن را کانالیزه و دسته‌بندی کند.

 از مصادیقی که در سال‌های اخیر برخی به دنبال آن هستند، تلاش برای زدودن این باور است که رژیم پهلوی، رژیمی فاسد نبوده است. این باور همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند در سال‌های اخیر توسط دشمن دستکاری شده و با برخی تبلیغات هدفمند جنگ نرم، فساد رژیم منحوس پهلوی تا حدودی به حاشیه رانده شده است و طبیعی است در چنین وضعیتی افکاری در جامعه شکل می‌گیرد که با فرهنگ انقلاب اسلامی بیگانه و نه تنها نسبت به فساد دستگاه پهلوی بی‌تفاوت نمی‌ماند، بلکه با نگاه جانبدارانه درصدد تطهیر نظام فاسد گذشته بر می‌آید.

 یا اگر باور به استکبارستیزی که برگرفته از آموزه‌های بزرگ انقلاب اسلامی و امام راحل است، با جنگ نرم دشمن کمرنگ و خنثی شود و برخی عناصر مسئول در داخل نیز محال بودن دوستی گرگ و میش را که امام عظیم‌الشأن  انقلاب نسبت به رابطه با امریکا و ایران مطرح فرمودند، با القاب پرطمطراق «تعامل سازنده با جهان» به فراموشی سپرده و حرکت برای پایان دشمنی با دنیای خصم یعنی امریکا را ایده‌آل نظام اسلامی فرض کردند و با صراحت سخن از «عبور از گذشته و نگاه به آینده‌ها» کردند و شعار «مرگ بر امریکا» را بر هم زننده هرگونه «تعامل سازنده» دانستند، باید بپذیریم که با تغییر این باور، افکار جدید در ذهن افراد یک جامعه شکل می‌گیرد که از این پس به جای «تقابل با دنیای خصم و نظام سلطه» می‌توان دست دوستی به سوی او دراز کرد و این همان تغییر افکاری است که ممکن است در کمتر زمانی در ذهن‌ها نقش بندد.

 اما سومین گام و هدف دشمن از جنگ نرم، تغییر رفتار است. در تغییر رفتار، دشمنی که توفیق داشته باورها را تغییر داده و افکار متناسب با باور جدید را در ذهن شکل دهد، در گام سوم چندان کار سختی را پیش رو نخواهد داشت. انسان استحاله شده در تغییر باور و افکار، به راحتی رفتاری را از خویش بروز می‌دهد که خواسته دشمن در آن تعریف شده است. وقتی در تعریف جدید از نظام سلطه و مصداق بارز آن امریکا باور «گرگ بودن امریکا» به فراموشی سپرده شود و «تقابل با امریکا» جای خود را به «تعامل با امریکا» دهد، طبیعی است که خط تلفن‌ها فعال می‌شود و رئیس‌جمهور سلطه با یک رئیس‌جمهور انقلابی ارتباطی برقرار می‌کند و رئیس دستگاه دیپلماسی ناخودآگاه در راهرویی با رئیس جمهوری که تا دیروز شعار «مرگ بر امریکا»‌برای او سر داده می‌شد، رو به رو می‌شود و یک احوالپرسی دیپلماتیک صورت می‌گیرد. این همان گام سوم جنگ نرم دشمن یعنی تغییر رفتار مورد انتظاری است که دشمن برای آن تلاش کرده باورها و افکاری را تغییر دهد تا رفتار ایده‌آل خود را شکل دهد.

 دشمنی که سه گام را با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم پشت سر گذاشته، گام چهارم چندان کار سختی را در پیش نخواهد داشت و تغییر ساختار بدون آنکه زحمت مضاعفی را متحمل گردد می‌تواند تحقق پیدا کند، مشروط بر آنکه چشم تیزبینی همچون رهبری معظم انقلاب،‌برنامه‌های دشمن را رصد نکند و جماعتی در خواب غفلت بسر برند.

 آنچه در فتنه 1388 اتفاق افتاد به نظر می‌رسد دشمن در جنگ نرم خویش تا گام سوم پیش رفت و می‌رفت با ابزار جنگ خیابانی و فشار به دستگاه تصمیم‌گیر نظام، گام چهارم را برای خویش رقم بزند که توطئه‌های او نقش بر آب شد.

آنچه دیروز رهبر فرزانه انقلاب در بحث جنگ نرم دشمن بیان فرمودند ناشی از اتفاقاتی است که در گذشته افتاده و این نگرانی وجود دارد با برخی روندهایی که در مرحله شکل‌گیری است از قبیل آینده «برجام» و «نفوذ» دشمن پس از توافق هسته‌ای و برخی چراغ‌سبزهای داده شده، فرآیند جنگ نرم دشمن علیه انقلاب اسلامی از شتاب بیشتری برخوردار شود. بنابراین معظم‌له این بحث را در جمع مدیران رسانه ‌‌ملی مطرح کردند چون این رسانه در خط مقدم جنگ نرم دشمن قرار دارد و همانگونه که دشمن با راه‌اندازی و فعالیت شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره‌ای، رادیو، خبرگزاری، مطبوعات و سایت‌ها تلاش می‌کند با فشار سنگین پروژه جنگ نرم خود علیه جمهوری اسلامی را دنبال کند، رسانه ملی نیز رسالت سنگینی در خنثی‌سازی اهداف دشمن در این حوزه دارد که چه بسا در کنار رسانه ملی، مطبوعات و دیگر رسانه‌های جبهه انقلاب همگام با رسانه ملی باید به این هشدار رهبر معظم انقلاب لبیک گویند و دشمنان بیرونی و درون‌ انقلاب را ناامید سازند.

 



کلمات کلیدی : فرهنگ ، نيوز ، اقبال

   پرینت مطلب





ثبت نظر