مقررات پوشش دردانشگاههاي مطرح دنيا


تاریخ ثبت : ۱۹-۰۵-۹۴    موضوع : مقالات    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۱۳۶۷

در ذیل به شرح برخی از مقررات در مورد پوشش دانشجو در محیط‌ های دانشگاه‌های مطرح دنیا می پردازيم:


* دانشگاه آکسفورد انگلستان(Oxford University):

در دانشگاه آکسفورد استفاده از لباس باز، بدن نما و مدل‌های افراطی ممنوع است. مو باید رنگ طبیعی داشته باشد و بلند گذاشتن و مدل‌های غیرمتعارف موها مجاز نیست. ریش‌ها نیز باید کوتاه و مرتّب باشند. از مدل های افراطی پرهیز شود. هرگونه خالکوبی ممنوع است و با خاطیان برخورد می‌شود. اعضای دانشگاه باید پوشش رسمی دانشگاه، که معاون دانشگاه بعد از مشاوره با دیگر مسئولین و اعمال صلاحدیدها مصوّب می‌کند، را رعایت نمایند.

مردان باید ظاهر مناسب و تمیز داشته باشند از کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب استفاده نمایند. ریش بزی، گوشواره و دیگر موارد مشابه غیر قابل پذیرش است و همچنین خالکوبی مجاز نیست و در صورت وجود باید پوشیده باشد.

لباس زنان در دانشگاه نباید پشت باز و یا آستین کوتاه باشد. دامن و شلوارک نباید بالاتر از زانو باشد. هرگونه آرایش نامتعارف ممنوع است. زنان نیز باید دامن تیره یا شلوار و بلوز سفید بپوشند.

دانشجویانی که خواستار شرکت در مراسم فارغ التّحصیلی خود هستند بایستی صرفاً لباس و پوشش مصوّب دانشگاه را داشته باشند. لباس بلند، گشاد و روپوش های رنگی مصوب دانشگاه و از فارغ‌التّحصیلی دانشجویانی که بدین موضوع توجه نداشته باشند جلوگیری می شود.

*دانشگاه بریستول انگلستان (University of Bristol ):

در دانشگاه بریستول انگلستان، پوشیدن شلوارهای «لی» و شلوارک مجاز نیست. لباس دانشجویان باید حداقل بدن را از شانه تا زانو بپوشاند. دانشجویان پسر و دختر نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

در دانشگاه بریستول انگلستان در زمینه مقررات پوشش برای دانشجویان پزشکی اعلام کرده است که مقررات پوشش سه اصل بنیادی دارد:

- بیماران باید احساس اطمینان و اعتماد پیدا کنند که توسط گروهی از متخصصان تحت معالجه قرار می‌‌گیرند. وضع ظاهری یکی از عوامل جلب اطمینان بیماران است.

- تمامی بیماران باید احساس کنند که به اعتقادات آنان احترام گذاشته می‌شود. قومیت‌ها، مجامع مذهبی و گروه‌های سنی در نوع پوشش بیماران اثر می‌گذارد. با بیماران باید به گونه‌ای رفتار شود که در شرایط درمانگاهی و بالینی تا حد امکان، احساس راحتی کنند. پوشش نامناسب می‌تواند توهین و اضطراب غیرضروری به همراه آورد.

- به عنوان یک قاعده کلی، مردان باید در محیط بالینی از پیراهن، کراوات و شلوار استفاده قرار دهند. زنان هم می‌توانند پیراهن و بلوز مناسب و راحت با شلوار یا دامن بر تن کنند.

لباس بخش‌هایی مانند بخش روانی یا مراقبت از بهداشت کودکان می‌تواند راحت‌تر و غیر رسمی‌تر باشد، ولی از مقررات ذیل حتما باید تبعیت شود:

- لباس برای خانم ها باید حداقل بدن را از شانه تا زانو بپوشاند. عریان نمودن بخش بالای سینه ممنوع است.

- دانشجویان باید آگاه باشند که پوشیدن لباس‌های محرک جنسی می‌تواند توسط برخی افراد به عنوان دعوت برای سخنان و اعمال نامناسب و زشت و توهین‌آمیز تلقی شود. این مسئله به ویژه در بخش‌های نظیر (A&E) که در آن ممکن است بیماران با ملاقات‌کنندگان، مشروبات یا داروهائی را مصرف کرده باشند،‌ حساس‌تر است. بنابراین لباس دانشجو باید مناسب و متعارف باشد.

- لباس‌ها باید تمیز و اتوکشیده باشند.

- زیورآلات باید در کمترین میزان ممکن مورد استفاده قرار گیرد. گوشواره‌های آویزان و نیز سوراخ کردن اعضای صورت نامناسب و ممنوع است.

- لباس‌ها نباید جلوی حرکات آزادانه فرد را بگیرند.

- لباس‌ها نباید حاوی علائم، نشان‌ها و تصاویر برجسته باشند.

- موها باید تمیز بوده و در صورت بلند بودن، باید آنها را در پشت سر ببندند.

- یک روپوش سفید باید توسط دانشجو طبق مقررات بخش‌ها و قسمت‌ها پوشیده شود.

* دانشگاه تگزاس‌ آمریکا (Texas State University):

مقررات دانشگاهی در دانشگاه تگزاس آمریکا هم قابل تأمل است. در این دانشگاه، ضوابط رفتاری متعدّدی برای کنترل دانشگاه و مدیریت آن وضع نموده است و تخطّی از آنها را موجب اعمال تنبیه انضباطی می‌داند، آرایش‌های غلیظ و غیرمتعارف ممنوع است. موها باید تمیز، مرتب و به رنگ طبیعی باشند و نباید آنها را به رنگهای غیرطبیعی درآورد. ریش هم باید کوتاه و مرتب شوند، سبیل گذاشتن مجاز است ولی نباید مانع از کاربرد ابزارهای حفاظتی و ایمنی فردی شود.

برخی دیگر از ضوابط دانشگاه تگزاس:

-به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مواد مخدّر ممنوع است و در صورت اثبات آن اخراج را به همراه دارد.

-به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مشروبات الکلی در محیط دانشگاه به استثنای اتاق‌های دانشجویان ممنوع است.

-در محیط خوابگاه نیز فرد نبایستی به گونه‌ای مست گردد که احتمال رفتار آشوبگرایانه یا خارج از نزاکت داشته باشد.

-قمار یا بخت‌آزمایی در دانشگاه ممنوع است.

-دزدی، تخریب، آسیب رساندن و یا سوءاستفاده از اموال دانشگاه یا اموال شخص دیگری ممنوع است.

آزار و اذیت دانشجویان یا اساتید به هرنحو ممنوع است و پیگرد انضباطی دارد.

-هرگونه اقدام به روابط جنسی، آزار و اذیت جنسی، سوءاستفاده جنسی و یا تحریک دیگران در محیط دانشگاه ممنوع است.

-رعایت حریم خصوصی افراد و حفظ وقار.

-محدود کردن خوردن،‌ آشامیدن و سیگار کشیدن در اماکن مجاز

-ناخن‌ها باید متعارف و مناسب باشند (از نوک انگشت بیش از نیم اینچ طول نداشته و به طور کامل سوهان زده و فاقد لبه تیز باشند).

-استفاده از زیورآلات ناخن و ناخن مصنوعی ممنوع است.

- استعمال عطر، توسط زنان و مردان مجاز است، به شرط آنکه بوی ملایم داشته و برای مخفی کردن بوی بدن مورد استفاده قرار نگیرند.

-آرایش باید برای بهبود زیبایی و ظاهر طبیعی فرد به کار رود و نباید موجب کاستی در ظواهر شخص گردد.

-آرایش‌های غلیظ و نامتعارف مجاز نمی‌باشند.

-استفاده از بیش از دو گوشواره در هر گوش ممنوع می‌باشد همچنین سوراخ کردن بدن فقط در گوش‌ها مجاز است و سوراخ کردن اعضای دیگر در صورت قابل رؤیت بودن مجاز نیست.

- طول دامن نباید از 3 اینچ بالای زانو کوتاه‌تر بوده و نباید بیش از حد تنگ باشد.

- دامن‌های چاکدار، پیراهن و شلوارک قابل قبول هستند، به شرط آنکه خیلی تنگ و چسبان نبوده و در حیطه مقررات پوشش باشند.

- شلوار نباید تنگ و چسبان باشند.

- پوشیدن شلوار کتان از هر رنگ، شلوار کشی و ورزشی، جوراب شلواری، لباس زیر و عرق‌گیر، مجاز نمی‌باشد.

- پاشنه کفش نباید از سه اینچ بلندتر باشند.

- صندل‌های راحتی و دمپایی‌های کتانی نباید پوشیده شوند.

- کفش‌های تنیس چرمی در رنگ‌های متعارف قابل قبول است.

- پوشیدن لباس‌های بدن‌نما مجاز نیست.

- عینک‌های آفتابی را در فضای مسقف به شرطی می‌توان استفاده کرد که پزشک آن را تجویز نموده یا برای انجام کار ضرورت داشته باشند.

- تمامی خالکوبی‌های بدن، باید به نحوی پوشانده شوند که قابل رویت نباشند.

- پوشیدن جوراب‌های زنانه و مردانه ضروری است. اما پوشیدن جوراب‌های زنانه تزئینی و طرح‌دار (نظیر جوراب توری و غیره) مجاز نیست.

* دانشگاه باب جونز آمریکا (Bob Jones University):

در دانشگاه باب جونز آمریکا نیز ضوابط و مقررات خاصی را برای دانشجو قرار داده است از قبیل:

«تاتو کردن» و آرایش بیش از حد را قابل قبول نمی داند.

پیراهن رسمی به جز پیراهن‌های کتان با مدل راه‌راه و یا پیراهن‌های جین، به همراه کراوات،شلوار غیررسمی بدون پارگی به جز شلوار جین یا شلوار مارک کارگو و شلوارهای گشاد و نامناسب، کفش رسمی یا کفش چرم ساده و معمولی باشد.

پوشش پیراهن و یا لباس بدون آستین ممنوع است و درصورت پوشیدن بایستی با یک بلوز آستین‌دار یا ژاکت یا پولیور همراه باشد. خط یقه لباس خانم‌ها نباید از 4 انگشت پایین تر از خطّ گردن باشد. اندازه دامن یا هرنوع لباس دیگر نبایستی از سر زانو بالاتر برود.

مدل‌های موی زنان بایستی مرتب باشند. از کوتاه‌کردن موها به سبک مد روز و بسیار کوتاه که مدل موهای مردانه را به ذهن متبادر می‌‌سازد یا به فرد جلوه‌ای مردانه می‌بخشد بپرهیزید.

تاتو کردن و سوراخ نمودن اعضای بدن به جز گوش ها قابل قبول نیست. گوشواره‌ها نیز تنها در نرمه گوش و حداکثر یک جفت در هر گوش منع ضوابطی ندارد.آرایش بیش از حد قابل قبول برای زنان قابل قبول نیست.

موهای مردان بایستی سبک طبیعی و سنّتی خود را داشته باشد. تراشیدن موها، درهم و آشفته نمودن آنها مجاز نیست.همچنین رنگ کردن و های‌لایت کردن موها برای مردان ممنوع است.

استفاده از هرگونه کلاه در محوّطه داخل دانشگاه به استثنای محیط باشگاه ورزشی ممنوع و خلاف آیین نامه پوششی است.

استفاده از گردن‌بند، گوشواره و یا دستبند برای مردان در دانشگاه ممنوع است.

این دانشگاه در قانونی پیرامون رفتار جنسی، مقدّمه‌ای بیان می‌کند و در ادامه هرگونه رفتارجنسی در محیط دانشگاه را ممنوع اعلام می‌دارد. هرشکلی از بی‌اخلاقی جنسی مانند زنا، همجنس‌بازی، زنای با محارم، خشونت جنسی و... گناه است و در درگاه خداوند ناپسند شمرده می‌شود.

هرگونه رفتار جنسی در محیط دانشگاه اعمّ از آزار جنسی و... ممنوع است.

هرگونه تقلّب یا سرقت ادبی ممنوع است. شدّت برخورد با پدیده تقلّب یک موضوع آموزشی است و بسته به نوع آن تغییر می‌کند ولی ممکن است به اخراج منجر شود.

جرائم زیر تعلیق فوری دانشجوی خاطی را به دنبال دارد:

الف) قصور اخلاقی ویژه مشتمل بر بی‌اخلاقی، رفتار جنسی، پورنوگرافی (هرزه‌نگاری) و یا مصرف الکل یا مواد مخدّر

ب) دزدی

ج) گزارش ندادن جرم صورت پذیرفته در پیش از ثبت نام و پس از آن.

د) ترغیب و یا کمک رساندن به دانشجویی قصد انجام عملی خلاف و مستوجب برخورد انضباطی دارد.

و ضوابط بسیار دیگر که مجال ذکر همه آنان وجود ندارد.

* دانشگاه هاروارد آمریکا (Harvard University ):

دانشگاه هاروارد نیز ضوابط رفتاری مشابه با دانشگاه ایالت تگزاس وضع نموده است و به طور کل دانشجویان را موظّف به رعایت ضوابط ضمیمه کتاب راهنمای خود (Student Handbook Appendix) نموده است.

در ذیل به برخی موارد این کتاب راهنمای دانشجو اشاره می نماییم:

دانشجویان موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار و یا بدون یقه بپوشند. پوشش شلوار آنها نیز بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد.

پوشیدن کفش چرمی یا متعارف در محیط دانشگاه و خوابگاه الزامی است.

دانشجویان که در بعدازظهر شنبه و یکشنبه‌ها برای صرف شام بیرون می‌روند، مردان موظّفند ژاکت یقه دار به همراه کراوات و زنان نیز لباسی مناسب و شایسته داشته باشند.

افرادی که مایل به شرکت در برنامه‌های ورزشی هستند بایستی لباس و پوشش مناسب داشته باشند.

در باشگاه خصوصی وابسته به دانشگاه هاروارد، به استثنای رستوران، در همه جا مردان بایستی تنها پیراهن یقه‌دار بدون کراوات و زنان نیز باید پوششی متعارف و مناسب داشته باشند. دانشجویان موظّفند مهمانان خود را از این قوانین پوششی مطّلع نمایند.

در این دانشگاه دانشجویان در طول شبانه روز نظام و ضوابط پوششی متفاوتی دارند.

در تمامی ایّام هفته در رستوران و به هنگام صرف نهار مردان بایستی یک ژاکت و در هنگام صرف نهار یک ژاکت به همراه کراوات برتن کنند. زنان نیز موظّفند پوششی مناسب اعمّ از پیراهن و یا لباس بلند و متعارف داشته باشند.

پوشیدن کفش ورزشی در رستوران به طور کلی ممنوع است. پوشیدن شلوار جین مناسب (بدون زدگی و پارگی) تنها در اتاق چارلز ریورو بالکون‌ها و در آخر هفته‌ها در سرتاسر باشگاه مجاز و در سایر اماکن ممنوع است.

پوشش شلوار جین در همه انواع آن درمحوّطه دانشگاه ممنوع است.

لباس‌های چسبان، لباس راحتی، عرق‌گیر، لباس بدنسازی، شورت ورزشی و شلوارک در هیچ زمانی و هیچ مکانی مجاز نیست مگر در مواردی که فرد در قسمت مربوطه و یا اتاق خواب خویش حضور دارد.

آزار و اذیت جسمی، کلامی، شفاهی یا کتبی که فراتر از مرزهای آزادی بیان تصوّر شود نسبت دانشجویان یا اساتید خلاف آیین‌نامه انضباطی دانشجویان است و ممنوع است.

هرگونه اقدام به رابطه جنسی، آزار و اذیت جنسی و یا سوءاستفاده جنسی از دانشجویان و یا اساتید ممنوع است و به شدّت با متخلفین برخورد می‌شود.

اقدامات تحریک‌کننده جنسی دانشجویان در محیط دانشگاه ممنوع است.

هرگونه اقدام تلافی‌جویانه علیه هرشخصی در محیط دانشگاه یا خارج از آن برای دانشجویان ممنوع است.

به همراه داشتن یا استفاده هرگونه سلاح در محوّطه دانشگاه یا در برنامه‌های آن مجاز نیست و با شدّت برخورد خواهد شد. سلاح به هرجسم یا ماده‌ای تعلّق می‌گیرد که برای تحمیل یک زخم یا آسیب به فرد دیگری استفاده می‌شود و موارد تفنگ ساچمه‌ای، چاقو، ضامن چاقو، پنجه فلزی، باتوم و... را دربرمی‌گیرد.

البته به همراه داشتن سلاح پلاستیکی یا اسباب‌بازی یا هرگونه وسیله‌ای که انسان عاقل و منطقی در یک نظر آن را سلاح می‌پندارد و موجب رعب و وحشت می‌شود نیز ممنوع است.
به همراه داشتن یا استفاده هرگونه سلاح در محوّطه دانشگاه یا در برنامه‌های آن مجاز نیست و با شدّت برخورد خواهد شد. به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مواد مخدّر منع انضباطی دارد و باشدّت با خاطیان برخورد می‌شود.

به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مشروبات الکلی در محیط دانشگاه به استثنای محیط خوابگاه دانشجویان ممنوع است. البته مصرف مشروبات الکلی در محیط خوابگاه نیز تنها برای دانشجویانی که به سنّ قانونی رسیده‌اند مجاز است و در ضمن مصرف آنها نبایستی خارج از عرف و به گونه‌ای باشد که منجر به رفتار خارج از نزاکت و یا رفتار خشونت‌آمیز ناشی از مستی شود.

تقلّب و اقدام به آن و یا هرگونه سرقت ادبی در زمان امتحان یا هر فعالیت آموزشی ممنوع و پیگرد انضباطی دارد.

*دانشگاه مدیریت ماهاریشی آمریکا (Maharishi University of Management)

دانشجویان نمی توانند موهای بلند داشته باشند. در این دانشگاه پوشش لباسهای «لی» مجاز نیست و رنگ موی متعارف و طبیعی، الزامی است.

بخشی از دستورالعمل‌های این دانشگاه برای پوشش دانشجویان دختر و پسر:

-پوشش و وضع ظاهری پوشش آراسته و توام با وقار، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های ادای احترام نسبت به دانش مورد تحصیل، استادان و سایر دانشجویانی است که شما نیز همچون آنان از نعمت کسب دانش بهره‌مند شده‌اید. هدف در «دانشگاه ماهاریشی» آن است که دانشجویان به شیوه مدیران و مدیران ارشد، لباس بپوشند. در این جا معیار پوشش برای فعالیت‌های مختلف ذکر شده است. معیار پوشش از دوشنبه تا شنبه شامل مواقع ناهار در سالن غذاخوری هم می‌شود.

- پوشیدن لباس‌های لی آبی و شلوارک برای حضور در کلاس‌ها، سالن غذاخوری، ساختمان‌های اداری و سایر اماکن عمومی دانشگاه مجاز و مورد قبول نمی‌باشد.

- برای خانم‌ها پیراهن زنانه یا بلوز به همراه دامن یا شلوار همرنگ توصیه می‌شود. دامن و پیراهن‌های زنانه باید حداقل تا زانو یا زیر زانو برسند و به حد کافی بلند باشند. لباس‌های بندی کوتاه و نیز پیراهن‌های رکابی مناسب نمی‌باشند.

- موی دانشجو باید از یک رنگ متعارف و طبیعی برخوردار باشند.

-فقط سوراخ کردن نرمه گوش مجاز شمرده می‌شود.

-ظاهر عمومی فرد باید آراسته و هماهنگ با محیط دانشگاهی باشد.

- برای مردان پوشیدن جلیقه (ژاکت) و پیراهن یقه‌دار و آستین‌دار و استفاده از کراوات توصیه می‌شود.

-پیراهن رکابی و شلوارک، لباس‌های مناسبی برای استفاده در دانشگاه نیستند.

-بلند کردن و گذاشتن سبیل مجاز است ولی ریش گذاشتن مجاز نمی‌باشد.

- از تمامی دانشجویان خواهشمند است در تمامی سالن‌های اجرای برنامه، شلوارهای بلند و پیراهن‌های آستین‌دار برتن کنند.

-قوانین پوشش برای سایر اوقات در چنین مناسبت‌هایی می‌توانند از رسمیت پوشش خود کمی بکاهند، ولی ظاهر این افراد همچنان باید نشانگر احترامی شایان برای علم و دانش منحصر به فردی که دانشگاه عرضه داشته است، باشد.

- چند نکته دیگر در موارد ظاهر عمومی دانشجویان با فرهنگ‌ها و رسوم مختلف اگر طبق بالاترین سطوح معیارهای پوششی جامعه خود لباس بپوشند از آنان استقبال خواهد شد. آداب پوشش حرفه‌ای بخشی از سرفصل‌های درسی دانشگاه را تشکیل می‌دهد. هر یک از گروه‌های تخصصی دانشگاه می‌توانند برحسب ضرورت و تشخیص خود معیارهای بالاتری نیز برای پوشش معین نمایند.

-دانشجویان به عنوان نماینده دانشگاه در اماکن عموم شهر، رویدادهای ورزشی، سفرهای میدانی و یا سایر فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و تفریحی می‌باشند.

*دانشگاه ایالتی آدامز آمریکا (Adams State University):

دانشگاه ایالتی آدامز آمریکا نیز ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

این دانشگاه  دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است:

- جویدن آدامس یا تنباکو در دانشگاه مجاز نیست.

- پوشش لباس‌ منطبق با نیازهای مرکز پزشکی می‌باشد. دانشجویان باید کارت شناسایی خود را در تمام اوقات در محوطه همراه داشته باشند.

- موی صورت باید مرتب و کوتاه باشد.

- کفش تخته جلو بسته که تمیز باشد و پاشنه آن بیش از 2 اینچ استفاده گردد.

- موها باید به طور تمیز و مرتب بالای یقه بسته شده باشند و ناخن‌ها رنگ طبیعی و اندازه مناسب داشته باشند.

- ناخن مصنوعی نباید در محوطه پزشکی استفاده شود.

- زیورآلات و آرایش ملایم قابل قبول است.

- ساعت مچی با عقربه ثانیه‌شمار، حلقه‌های نامزدی و ازدواج، مجاز هستند اما انواع دیگر حلقه‌ها، دستبندها و گردنبندها مجاز نیستند.

- تنها گوشواره‌های خیلی کوچک آن هم یک عدد در هر گوش مجاز است. هیچگونه زیورآلاتی که در دهان یا صورت قابل رویت باشند، مجازنیست.

- استفاده از عطر و ادوکلن و محلول‌های معطر دوری شود و در صورت استفاده بسیار ملایم باشد.

- خالکوبی‌های در معرض دید مجاز نیستند.

- نمادها یا رنگ‌های گروه‌های خاص نباید در دانشگاه نمایش داده شوند.

- لباس رنگ و رو رفته، ‌پاره یا خراب نباید استفاده گردد. جین آبی مجاز نیست.

- عینک دودی مجاز نیست.

-کلمات مبتذل و عبارات رکیک خیابانی استفاده نشود

-هرگونه آزار جنسی قابل تحمل نمی‌باشد.

-الکل، تنباکو و مواد مخدر در دانشگاه مجاز نیست.

-استفاده از موبایل و پیجر ممنوع است(لطفا خاموش نگه داشته شوند)

*دانشگاه رابرت ترکیه(Robert College):

برخی از مقررات دانشگاه رابرت ترکیه درباره پوشش دانشجویان:

-از تمامی دانشجویان کالج رابرت انتظار می‌رود تا به ضوابط پوشش احترام بگذارند. دانشجویان باید در مناسبت‌های ملی، مراسم پرچم و در زمان حضور در دانشگاه، بهترین لباس خود را بپوشند، این مقررات لازم است در طول روز، اردوهای علمی و در طول امتحانات آخر ترم رعایت گردد. استثنائات ضوابط پوشش تنها برای فعالیت‌هایی که به جهت شرایط خاص آن، دانشجویان اجازه دارند بدون لباس فرم (متحدالشکل) در آن حضور داشته باشند. دانشجویان باید پوششی تمیز، مرتب و عفیف داشته باشند. پوششی که باعث حواس‌پرتی خود اشخاص و مانع تمرکز بر روی دروس نشود. لباس‌ها نباید بیش از حد تنگ یا گشاد باشند.

- شلوارهای رسمی مشکی، سرمه‌ای، نوک مدادی یا قهوه‌ای تیره برای پسران و برای دختران، دامن‌هایی با قد متوسط به رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای، نوک مدادی و قهوه‌ای تیره پوشش مجاز دانشجویی محسوب می‌گردد. پوشیدن شلوارهای غیر رسمی از قبیل شلوارهای مارک کارگو، شلوارهای جین و یا بادگیر (شلوارهایی که جیب‌های زیادی دارند) قابل قبول نمی‌باشد.

- پیراهن‌های یقه‌دار تک رنگ با آستین کوتاه یا بلند مجاز نمی‌باشد. دگمه‌های پیراهن‌ها باید بسته باشند.

- پسران باید کراوات بسیار مناسب و مرتب بسته شده باشد. همچنین در مورد دخترها لباس باید کاملا اندازه تن باشد.

- ژاکت‌های پشمی و بلند، تنها باید در هوای سرد پوشیده شوند.

- سویت شرت قابل قبول نمی‌باشد.

- درمواردی که هوا بسیار گرم است. دانشجویان می‌توانند بلوزهای مارک پولو بر تن کنند.

- پسران باید کاملا تمیز اصلاح کنند، اندازه خط ریش آنها نباید از میان گوش پائین‌تر بیاید.

- پیراهن مردانه راه راه کتان، جین و ژاکت قابل قبول نمی‌باشد.

- دامن‌های تزیین شده با دکمه، ژیان و هرگونه تزیین روی لباس، قابل قبول نیست.

- هیچ گونه جواهرآلات به جز ساعت و یک جفت گوشواره (البته برای دختران)، مجاز نمی‌باشد.

- سوراخ کردن اعضای بدن قابل قبول نمی‌باشد.

- موها باید تمیز و مرتب باشند. رنگ کردن مو با حنا و یا به صورت راه راه (streaks)، قابل قبول نمی‌باشد. موی پسران باید کوتاه باشند.

- صندل‌ها، کفش‌های پاشنه بلند و کفش‌های ورزشی سوراخ‌دار (شبکه‌ای) مجاز نمی‌باشد.

- پوشیدن جوراب الزامی است.

- آرایش کردن، مجاز نیست؛ اما استفاده از لاک و برق ناخن مانعی ندارد.

- دانشجویان باید یونیفرم‌های ورزشی خود را تنها در کلاس‌ها و مسابقات ورزشی بپوشند. این بدین معنی است که آنها نمی‌توانند این لباس‌ها را در زمان حضور در خوابگاه و مراسم پرچم بپوشند. اگر دانشجویی نتواند پوششی مناسب در دانشکده داشته باشد به خانه فرستاده می‌شود.

*دانشگاه ایالتی فلوریدا آمریکا (Florida State University)

همچنین این دانشگاه نیز ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

برخی از ضوابط و مقررات این دانشگاه:

- ضوابط پوشش از ساعت 7:30 صبح تا 15:30 بعدازظهر در محوطه دانشکده “دانشگاه ایالت فلوریدا ” اجرا می‌شود.

- آرایش و پوشش دانشجویی مناسب از ابتدایی‌ترین مسئولیت‌ها و تعهدات دانشجویان و خانواده‌های آنان است و هرگونه تغییری در پوشش، فراتر از خط مشی کلی دستورالعمل پوشش مجاز نخواهد بود. ممکن است به دلایلی امنیتی و حفظ سلامت، پوشش خاصی در برنامه‌های معین و ویژه ورزشی، کلاس‌های تربیت بدنی، اقتصاد خانگی، آموزش تکنولوژی، علوم پایه و آموزش حرفه‌ای نیاز باشد.

- شلوارها و شلوارک‌های خاکی رنگ، دامن‌ها، و پیراهن‌های زنانه باید از رنگی یکدست و یکسان برخوردار باشند. اندازه شلوارک‌ها، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه نباید کوتاهتر از سر زانو باشند.

- تمام شلوارها و دامن‌هایی‌ که پوشیده می‌شوند نباید بیش از حد کوتاه باشند. شلوارها، شلوارک‌ها و دامن‌هایی که حلقه کمربند دارند باید همراه با کمربند استفاده شوند. شلوارهای کشی به استثنای یونیفرم PE دانشکده‌ها یا یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نمی‌باشد.

- جین‌های آبی رنگ باید یک رنگ، یکدست، یکسان و بدون سوراخ و شکافتگی باشند.

- پیراهن زنانه  تی‌شرت آستین‌دار با رنگ یکدست مجاز می‌باشد.

- پیراهن‌های زیپ‌دار یا بدون زیپ یکرنگی که بیش از 3 اینچ بلندتر از خط کمربند نباشند، قابل قبولند. این امر شامل گرمکن‌ها نیز می‌شود.

- کفش‌های شکیل و ساده یا بدون مدل قابل قبول می‌باشند. تردد با پای برهنه، پوشیدن دمپایی و کفش‌های راحتی، کفش‌های پاشنه میخی یا پاشنه بلند (بلندتر از 3 اینچ)، یا کفش چرخدار و گیره‌دار مجاز نمی‌باشد.

- در روزهای معین شده به عنوان “مناسبت‌های مذهبی ” دانشجویان می‌توانند تی‌شرت‌ها یا پیراهن‌هایی که حاوی عبارات و لغات شرم‌آور و زننده نباشند؛ به تن کنند. برخی اوقات ممکن است گروهی پیراهن‌هایی که آرم دانشگاه ایالت فلوریدا را دارند بفروشند. این پیراهن‌ها با رعایت ضوابط پوشش قابل قبول هستند.

- هر نوع پوششی که دربردارنده عبارات زشت یا توهین‌آمیز به مقدسات، وسوسه‌انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی که شخص را ترغیب به استفاده از موارد مخدر، مشروبات الکلی و یا خشونت کند.

- پیراهن‌های زنانه و مردانه پشت باز، بلوز یا پیراهن‌های یقه باز وهرگونه پوشش بدن نما ممنوع است.

- شلوارهای افتاده و آویزان، دامن‌های کوتاه یا زیر شلواری و شلوارها و دامن‌های بدون کمربند (کمربند پاره) ممنوع است.

- بازوبند، مچ‌بند، کمربند یا دیگر اقلام با قطات سنگین آهنی و زنجیر ، هرنوع کفش چرخدار یا گیره‌دار، دمپایی و یا کفش‌های سرپایی یا پاشنه بلند (بلندتر از 2 اینچ) عینک آفتابی (روی چشم یا بالای سر)ممنوع است.

نتایج تخلفات ضوابط پوشش:

مرتبه اول: شامل تذکر شفاهی به دانشجو می‌باشد. در این شرایط از طرف جامه‌دان دانشگاه “ولی یا پشتیبان ” انتخاب می‌شود و طی نامه‌ای مورد تخلف به دانشجو اخطار داده می‌شود.مرتبه دوم: مکالمه (مشاوره) تلفنی بین استاد و ولی دانشجو یا پشتیبان وی را مشتمل می‌شود. یک سند کتبی و جوابیه از سوی ولی یا پشتیبان دانشجو ارائه می‌شود و

پوشش مناسبی از سوی جامه‌دان دانشگاه یا ولی یا پشتیبان وی برای دانشجو معین خواهد شد.

سومین مرتبه: جلسه‌ای با حضور مدیر و ولی یا پشتیبان دانشجو برگزار می‌شود که به یک تعهد کتبی و امضاء ولی یا پشتیبان منجر می‌شود، دانشجو نزول درجه و امتیاز شهروندی دریافت خواهد کرد و یا روش تادبی دیگری از سوی دانشکده تعیین می‌شود.

مرتبه‌های 12-6: همه جزئیات ضابطه پوشش روی معرفی‌نامه ثبت خواهد شد و دانشجو نزد مسئول سطوح رتبه فرستاده شده و از وی خواسته می‌شود که فورا تخلف پوششی خود را اصلاح کند. اگر دانشجو نتواند خود را اصلاح کند یا ولی یا سرپرست وی تماس گرفته می‌شود تا لباس مناسبی برای او بیاورند تا آن زمان دانشجو بیرون از کلاس خواهد ماند و برای هر غیبت، نمره صفر دریافت خواهد کرد تا زمانی که بتوان تخلف پوششی را اصلاح کند.

دانشگاه لانگ‌وود آمریکا (Longwood University):

ضوابط و مقررات خاصی که برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است: هدف و خط مشی دانشگاه لانگ وود، وضع دستورالعمل برای پوشش مناسب در محیط کار است تا علاوه بر ایجاد یک تصویر مثبت، حداکثر انعطاف‌پذیری برای حفظ اخلاقیات و احترام به مذهب افراد و نیز پوشش‌های خاص گروه‌های نژادی، جنسی و قومی فراهم شود و در حد امکان و مقتضی به انجام ایمن و صحیح کارها توجه شود.

- افراد بایستی تمیز و آراسته باشند. به عنوان یک قاعده کلی پوشیدن لباس‌های لی، عرق‌گیر، شلوارهای آویزان و خمره‌ای و پوشیدن صندل قابل قبول نمی‌باشند.

- دانشجویان از پوشیدن تی‌شرت‌هایی که واژه‌ها یا آثار احتمالاً‌ توهین‌آمیز نسبت به دیگران روی آن نقش بسته، لباس‌های بدن‌نمایی که قسمت‌هایی از بدن را نمایان می‌سازد، باید اجتناب ورزند.

- برای مردان در صورت نبودن کراوات جایگزینی پیراهن یقه اسکی با پیراهن، جایگزین پلوور یا ژاکت کشباف به جای کت اسپورت و برای زنان، دامن، شلوار و کفش راحتی، از موارد لباس‌های غیر رسمی است.

- پوشش خاص مذاهب، جنسیت یا گروه‌های نژادی و قومی،هیچ یک از مندرجات این خط‌مشی‌ به منظور محدود کردن حقوق صریح در قانون رفع تبعیض نژادی یا ممانعت از تنوع و تکثر در دانشگاه نیست.

دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریکا (Southwest Missouri State University):

دانشگاه دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر در نظر گرفته است:

- استفاده از شلوارک‌های کوتاه، پیراهن‌های رکابی، لباس‌های جین (لی) پاره و چاک‌دارممنوع است.-تردد با دمپایی و یا پای برهنه بودن را مجاز نمی‌داند و استفاده از زیورآلاتی که نیازمند سوراخ کردن اعضای بدن باشد را مجاز نمی‌داند. این عمل فقط منحصر به نرمه گوش است.

-همچنین روی هرگونه خالکوبی باید پوشانده شود. لازم به ذکر است مدیر قسمت “موفقیت دانشجویی ” این اختیار را دارد که شیوه‌های آرایش مو، صورت و پوشش غیر عادی را رد و غیرقابل قبول اعلام نماید. در صورتی که یکی از گروه‌های تخصصی دانشگاه مقررات پوشش دیگری وضع کرده باشد، دانشجویان موظفند در این باره از مسئول خود کسب اجازه کنند.

ضوابط و مقررات برخی از دانشگاه‌های مطرح دنیا که از جمله شامل پوشش دانشجویان بوده در بالا مورد بررسی قرار دادیم که به اختصار برخی از دانشگاه ها را بیان کردیم. سایر دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز وضع مشابهی دارند که پرداختن کامل به تمامی آنها از حوصله بحث خارج است و لذا به اسامی این دانشگاه‌ها می‌پردازیم: دانشگاه بین‌المللی فناوری سیریندهورن،دانشگاه ویرجینیای جنوبی،دانشگاه ادکونل آجاسین نیجریه،دانشگاه مسیحی آبیلن،دانشگاه گرین ویل شمالی آمریکا،دانشگاه آدامز آمریکا،دانشگاه استمپ فورد بنگلادش،دانشگاه لایبرتی آمریکا،دانشگاه لومالیندا آمریکا،دانشگاه هاردین سیمونز آمریکا،دانشگاه کنت انگلستان،دانشگاه مجامع الهی جنوب غربی آمریکا، دانشگاه سنت لوئیس آمریکا،دانشگاه آتلانتیک فلوریدا آمریکا،دانشگاه جورجیا آمریکا،دانشگاه آلاباما آمریکا،دانشگاه آلورنیا آمریکا دانشگاه ایالتی لویزیانا آمریکا،دانشگاه بریگهام آیداهو،دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا،دانشگاه ایالتی پن آمریکا،دانشگاه گریل ویل شمالی (آمریکا)، موسسه فناوری جورجیا ، دانشگاه کنت انگلستان ،دانشگاه بریگهام آیداهو(آمریکا)،دانشگاه گرین ویل شمالی‌ آمریکا ، دانشگاه مسیحی آبیلن آمریکا.

 

 



کلمات کلیدی : مقرارات ، پوشش ، اقبال ، ضوابط

   پرینت مطلب





ثبت نظر